الگوریتم پاندا یا Google Panda Algorithm چیست؟

الگوریتم پاندا که اولین بار در سال 2011 توسط گوگل معرفی شد، یکی از ابزار های چندگانه کمپانی گوگل برای شناسایی صفحات دارای محتوای مفید و غیر تکراری می باشد. به لطف الگوریتم پاندا، صفحاتی که محتوای کپی، محتوای خیلی کوتاه و محتوای کم ارزش هستند، جریمه خواهند شد.
شاید بپرسید: چرا از لفظ (به لطف الگوریتم پاندا استفاده کردم) و در جواب باید گفت: که این الگوریتم زمینه ساز تحولی بزرگ در دنیای تولید محتوا بود، چرا که دیگر افراد از طریق استفاده از محتوای تولید شده توسط سایر تولید کنندگان محتوا، نمیتوانستند استفاده کنند و این مسئله به خودی خود باعث تولید جدید ترین محتوا، گردید.

panda algorithm

google panda algorithm یا همان الگوریتم شناسایی محتوای سالم وظیفه ای همچون نظارت بر محتوای قرار داده شده در صفحات دارد.
البته پاندا تنها ابزار گوگل برای این شناسایی و اعتبار سنجی نیست. اما همچنان جایگاه تاثیر گذاری در این اتفاق دارد.

هر از چند گاهی تعدادی از فاکتور های تاثیر گذار در عملکرد این الگوریتم مورد بروزرسانی گوگل قرار می گیرد که این بروزرسانی موجب بهبود کارایی Google Panda می شود. و بعبارتی آینده پیش رو برای جستجوی کاربران را رقم می زند.

تعدادی از فاکتور های منفی و مثبت در رتبه دهی صفحات، توسط پاندا را بررسی می کنیم:

محتوای کم کیفیت چیست؟

عموما به اطلاعاتی که صرفا یک ترجمه ناشیانه از مقالات دیگر است و یا از نظر تعداد لغت و حجم نوشتار، کم است، محتوای با کیفیت پایین می گویند و البته این نکته را یادآوری می کند که نباید در تولید محتوا به نرم افزار های ترجمه، بطور کامل اعتماد کنیم.

منظور از محتوای کپی و تکراری چیست؟

بطور کل، مطالبی که ما در صفحات سایت خود قرار می دهیم، به هیچ وجه نباید رونوشتی از سایر صفحات اینترنتی باشد. و به عبارتی ما ملزم به تولید محتوای جدید هستیم.
این نکته بسیار مهم است که هر گونه کپی برداری از محتوای سایرین، نتیجه ای جز جریمه های سئو، برای ما نخواهد داشت.

چرا تبلیغات زیاد برای سئوی وبسایت ما مضر است؟

بر اساس تنظیماتی که در الگوریتم پاندا قرار داده شده است، نسبت محتوای مفید ما در هر صفحه باید بسیار بیش تر از حجم محتوای تبلیغاتی که شامل بنر ها و غیره می باشد، باشد. که البته این قانون کلیدی باعث خلوص هر چه بیش تر صفحات اینترنتی خواهد شد

محتوای دروغ و غیر قابل اعتماد چیست؟

منظور از این دسته از محتوا، اطلاعاتیست که در صفحات قرار می گیرند ولی لینک های ورودی آنها کاربر را با بهانه های دیگر به این صفحات می کشانند. و به تعریف دیگر کاربر را گول می زنند. طبیعتا کاربران پس از ورود به این صفحات، به سرعت خارج خواهند شد، و این معیار مناسبی برای این الگوریتم خواهد بود.

محتوای بی کیفیت وارد شده توسط کاربر و تاثیر آن بر سئو چیست؟

در صورتی که بخواهید از نظرات کاربرانتان در محتوای صفحات خود، بطور جدی استفاده کنید، راهی جز نظارت بر اطلاعات ورودی آنها ندارید و ملزم به رعایت تمامی قوانین از طرف کاربران خواهد بود. بعنوان مثال، باید محتوا را از نظر نگارشی (املایی و جمله بندی ها) چک کنید و حتی میزان تعداد لغات و اعتبار سنجی از نظر کپی یا غیر کپی بودن را نیز مد نظر قرار دهید.

منظور از وبسایت های سلب اعتماد شده از طرف ربات های ارزیاب چیست؟

اگر هر کدام از قوانین بالا و همچنین قوانین مربوط به سایر الگوریتم های موتور های جستجو را نغز کنیم، و این کار در صفحات مختلف ما تکرار داشته باشد. وبسایت ما یک رتبه منفی بابت کلیه صفحات دریافت خواهد کرد و به عبارتی دیگر اعتماد گوگل را نخواهد داشت تا به کاربران نمایش داده شود.

وبسایت های بلاک شده یا مسدود شده توسط کاربر

در صورتی که میزان قابل توجهی از بازدید کنندگان یک وبسایت، آدرس آن وبسایت را برای ورود مستقیم خود محدود کرده باشند، پاندا تشخیصی جز مضر بودن آن وبسایت نخواهد داد، که منجر به افت شدید رنکینگ آن وبسایت خواهد گردید.

در صورت افت ناگهانی بازدید های شما و تغییر وضعیت نمایش وبسایت شما در نتایج گوگل، ممکن است دلیل جز موارد بالا نداشته باشد که البته پس از بررسی، قطعا متوجه خواهید شد.
و برای جبران این اتفاق چاره ای جز حل مشکلات بالا نخواهید داشت به عنوان مثال: تبلیغات اضافه را حذف کنید، محتوای قدیمی خود را مورد باز نگری و تغییرات عمده و مفید قرار دهید، صفحات غیر قابل اصلاح را noindex کنید، و اطمینان پیدا کنید که لینک ها، کاربر را به مقصد می رسانند.

امیدوارم از مقاله بالا که بطور مختصر اطلاعاتی در رابطه با گوگل پاندا در خودش جای داده، استفاده کرده باشید.
و با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید. "شاهین دهباشی - گروه طراحی سایترز"